Denne side er under opbygning (9.marts.2013) og kan være fyldt med fejl. Finder du nogle, vil du da være så venlig at informere mig på: gfoged@yahoo.com

En historisk rundrejse til bibelske steder i Tyrkiet i Pauluses fodspor.

Er tekst og billede for småt, kan det normalt forstørres ved at holde Ctrl nede og trykke gentagne gange på +
Klik på billederne, for at se dem i større format

Efter en annonce fra Azura Rejser i pensionistbladet besluttede Jonna og jeg at tage på sådan en tur. En uge på 4 og 5 stjernede hoteller inclusive morgenmad og i 4 og 5 stjernede busser for under 5.000 kr for os begge og med dansk eller engelsktalende guide på hele turen, så var der vel ingen grund til tøven. Azura gjorde opmærksom på, at aftensmad samt udflugter og lunch kunne købes lokalt hos Kenba Tours Antalja. Det løb så opp i 2 x 1.850 kr, men det var stadig en billig rejse, hvor vi kun skulle betale drikkevarer.

Rejsen skulle egentligt være udgået fra Billund; men der viste sig ikke at være tilslutning nok, så vi blev i stedet tilbudt at rejse fra København mod et fradrag i prisen på 1600 kr.

Fredag formiddag den 1. marts tog vi så IC3 toget fra Skalborg ved Aalborg (her kunne vi nemlig parkere gtratis) til Kastrup. Det var et tyrkisk fly CAI 584 fra Corendon Airlines, vi skulle med. Sidste gang jeg fløj med et tyrkisk fly, ja, det er vel nok 25 år siden, var flyet bemandet med stilige, mandlige stewardesser i røde uniformer uden smil på læberne, så jeg var spændt på denne rejse.
Flyet lettede kl. 1800, og turen forløb over al forventning. Stewardesserne var søde og venlige unge damer med masser af smil på læberne, og en sandwich kostede kun det halve af, hvad vi lige havde givet i Kastrup lufthavn. Det huskede vi til hjemturen.

Efter knap 4 timer landede vi i Antalya klokken ca 2345 tyrkisk tid. Inden længe var vi igennem tolden og fandt vores guide, som viste os vej til bus nr 28. Det skulle vise sig at være en 12 personers Mercedes bus, som vi regnede med blot skulle transportere os til hotellet.
Da vi var 8 personer i bussen, kom der tilsyneladende ikke flere. Guiden var en lidt lille, tætbygget tyndhåret lun tyrker ved navn Mehmet, som talte ganske godt engelsk med en svag tyrkisk accent. Han bød os velkomne til hans land, og sagde, at han skulle være vores guide alle 8 dage, og det var også denne bus, vi skulle køre i hele ugen. Det var måske lidt af en skuffelse i begyndelsen; men det skulle snart vise sig at være en glimrende ide. Bussen passede perfekt til vores lille gruppe, hurtigt ind og ud og alligevel god plads.

Efter en god halv times kørsel var vi ved det første hotel, som hed hed Catamaran og lå helt ud til stranden. Se billede stjålet fra nettet Mehmet delte plastiknøgler ud til kamrene, og inviterede os på snacks i spisesalen. Der var et helt måltid stillet til rådighed, og henad halv2tiden lå vi i behagelige senge.

Den første dag.

Næste morgen gik vi ned i en hundekold spisesal til morgenmaden. Her fremgik det med al tydelighed, bortset fra kulden, at hotellet havde 5 stjerner. Der var en variation af brød, boller, oste og andet pålæg, som jeg aldrig har set lignende. Der var også forskellige former for juice, kaffe, the, mælk og varm chokolade. Det ville være uoverkommeligt at remse det hele op. Desværre spiser jeg kun youghurt om morgenen, og jeg tror, der var 6 forskellige slags youghurt. Alle mulige frugter var også stillet til vor rådighed. Alt var simpelthen topklasse, også udsigten.     Se et billede af hotellet.
Hotellet var bygget op som en catamaran med to længer (skrog) til værelserne, bygget sammen med en centralbygning med reception.

Første udflugtsdag startede kl. 0930 og gik til en gammel romersk havneby Phaselis grundlagt af romerne år 690 BC (Before Christ - før kristus). Den lå mellem to naturhavne       Den ene havn i baggrunden Mehmet førte os op til en gammel aqueduc, der har ledt det rene freskvand fra bjergene ned til byen.

Phaselis ligger på en tange og har tre havne, nemlig 'Northern Harbour, Battle Harbour og Protected (Sun) Harbour', hvoraf den sidste er den vigtigste. En 24-meter bred antik gade løber gennem midten af byen tværs over tangen. Der er ruiner af butikker og forretninger på begge sider af gaden og i nærheden af disse er ruinerne af offentlige steder, såsom romerske bade , agoraer og teatre. Disse strukturer er dateret til det 2. århundrede f.Kr.. Der er vand kanaler mellem byens centrum og 70 m plateau. Der er også talrige sarkofager. Mehmet kunne beskrive historien, så man fornemmede, at man kunne gå hen og trykke de gamle romere i hånden.

Nu havde vi nok sovet lidt længe denne morgen, så lunch blev lidt sent. Vi fik først noget salat og derefter måtte vi vælge kødboller, fisk eller kylling. Til sidst var der dessert i form af noget udmærket frugtfrø.

Vi var tilbage på hotellet i god tid. Aftensmaden var buffet, og der var igen rigeligt at vælge imellem. Alt var simpetlhen fremragende. Det krævede en flaske vin til maden, så vi blev nok søvnige i lidt for god tid.

Anden dag.

Vi måtte tidligt op i dag, da vi havde en lang køretur foran os.. Morgenmaden blev nydt som dagen før, og maden var lige overdådig,
Afgangen var sat til kl. 0730, og vi skulle køre 280 km til Kusadasi, som ligger helt ude på vestkysten ikke ret langt fra den græske ø Samos, ca 80 km syd for Izmir.
Først kørte vi over Taurusbjergene for derefter at køre i den næsten jævne Meanderdalen resten af vejen. Det begyndte snart at blive koldt i bussen, så vi måtte lige bede Mehmet om at få lidt varme på, og det kom prompte for resten af rejsen.
Efter en times kørsel holdt vi en kaffepause. Vi var kommet noget op i højderne, så der var meget koldt udenfor, selv om solen skinnede det bedste den kunne. Vi kom ind i en slags kiosk, hvor damerne straks gik i kludene. Der var tøj i lange baner, også silketørklæder og souvenirs. Mit blik faldt dog hurtigt på en varmeovn, der udstrålede en vidunderlig varme. Efter at have fået varmen i kroppen igen, kiggede jeg mig lidt omkring, og mit første blik faldt nu på ovnens aftrækssystem, bundet op med ståltråd. Så faldt blikket på en lille bitte ældre dame, der stod ved en kaffemaskine, og det kunne knageme trække nogle af vore piger væk fra tøjbunkerne, for damen lavede den herligste varme chokolade, og det var ikke blot en billig kakao. En kop kakao kostede blot en dansk tier. Det var dog for sent, jeg fandt denne kakao, for Jonna havde allerede købt sig et silketørklæde, selvom jeg ikke kunne finde ud af, hvad hun ville med det i denne kulde.

Efter pausen fortsatte turen, og på vejen skulle vi besøge Selcuk og Afrodisias arkæologiske område. I henhold til klokkeslettet på mit camera tog jeg mit første billede kl. 1145, så halvdelen af dagen var allerede gået.
Nu var Mehmet igen i sit es, for han kendte hele historien om datiodens levevis.Afrodisias, en gammel græsk by, er opkaldt efter en græsk kærlighedens og frugtbarhedens gudinde, og frugtbarheden virker endnu, kan man se på de mange vildkatte, der var overalt. Byen blev bygget i nærheden af et marmorbrud, og der blev oprettet skulpturskoler, hvor skullpturerne med tiden blev berømte i den romerske verden. Området var også en jordskælvszone, hvor en del store skader indtraf især i det 4. og 7. århundrede. Afrodisias overvandt aldrig fuldtud skælvene men gik i forfald. En del af ruinerne efter jordskælvene blev overbygget med en nyere by ved navn Geyre. Nogle af de nyere bygninger blev dog i det 20. århundrede flyttet igen, for at få de gamle ruiner tilbage i oprindelig stand.
Jeg kan lige så godt allerede her indrømme, at jeg ikke husker alt dette komme fra Mehmets, mund, men jeg kan dog genkende det meste. Jeg har måske snydt lidt og læst på Google, og det kan jeg kun anbefale. Jeg har hentet det her: Anbefalelsesværdig læsning. - Desværre kun på engelsk

Se nogle Billeder fra det frodige Afrodisias:
Stadion blev i fordums tid brugt til store atletiskstævner. Det var 270 x 60 meter i dimensioner. Der var 30 rækker siddepladser i hver side, så der kunne sidde 30.000 tilskuere. Den blev voldsomt beskadiget ved det 7. århundredes jordskælv, hvorefter den ene ende blev omdannet til et theater. Der har også været store oversvømmelse i området.

Sidst på eftermiddagen ankom vi til vort næste hotel Pine Bay Holiday Resort. Hotellets første indtryk var ikke særligt flaterende; men indenfor spærrede vi godt nok øjnene op. Det lå på en skråning ned mod Middelhavet, og vi var kommet ind på toppen af hotellet. En etage ned lå spisesalen, og yderligere en etage ned lå vore værelser med en nydelig udsigt og flotte behagelige senge Der var både indendørs og udendørs swimmingpool, med vipper glidebaner og alt hvad dertil hører. Med en kort 4 bogstavs kode kunne man få kontakt med hotellets Wi-Fi anlæg (trådløs internet) og så kunne jeg med min smartphone ringe gratis over Skype, eller billigt til andre telefoner. Systemet var dog ikke særligt pålideligt, så jeg nøjedes med at ordne mine mails, kigge vejrudsigt o.l. Der var også trådløs forbindelse på værelserne, men dog kun meget svagt.
Der var nu også ganske hyggeligt ude i foyeren ved receptionen, hvor der var kvidrende fuglelyde. Jeg kiggede mig om efter de højttalere, jeg forventede at fuglelydene kom fra, men jeg så ingen. Pludseligt kom der en spurvefugl lige forbi mit øre og satte sig i en trætop og kvidrede videre. Når man så kiggede ned ad træerne fik man øje på den store indendørs swimmingpool 2 etager nede med liggestole ved kanten og omkranset af træer.

På værelserne er der: aircondition, telefon, minibar, satellit TV, pengeskab, og hårtørrer. Der er 313 hotelværelser, 328 bungalows, (dog ikke velegnet for gangbesværede) 1,2 kilometer privat strand med blåt flag, og egen marina. Der er store konferencelokaler og uanede muligheder for sportsudøvelse.

Kl. 19 var der reserveret bord til os alle. Maden var buffet, og det var nok lidt af en skuffelse, sammenlignet med Catamaranens storslåede dinner. Der var dog ikke noget at klage over. Vi var bare blevet forvænt. En flaske vin til maden var rimeligt prissat, og vi tog bare resten med op på værelset.

Tredje dag.

Morgenmaden var heller ikke noget at prale af. Youghurten var sur, og der var kun en slags. Til gengæld var der literstore skåle med mange forskellige slags marmelade og syltetøj, og der var en med honning. Så fik youghurten smag på.

Næste morgen skulle vi kun køre en snes kilometer, så turen var sat til afgang kl.0930. Vi besøgte Efesos,den bedst bevarede antikke by i Lilleasien. I antikken var Efesos en af de rigeste byer i Lilleasien med 250.000 indbyggere, og Artemis-templet regnedes i antikken blandt verdens syv underværker. Templet kan dateres tilbage til 6. århundrede BC, og bestod af 36 enorme søjler. Det var helt igennem bygget af marmor med fyldt med dekorerede søjler. Desværre blev grunden med tiden sumpet, og de vigtegste efterlaadenskaber fra templet ligger i dag på London british museum.
I det andet århundrede BC blev der opført et nyt Artemis tempel oven på det gamle. Det bestod af 125 søjler på 17,5 meters højde. Også dette tempel blev ødelagt af brand, genopbygget og igen ødelagt af jordskælv. Templet blev ødelagt og genopbygget 7 gang ifølge en berømt historiker Strabon.
Artemis var gudinde for jagt, vilde dyr, naturen og barnefødsler.

Se nogle Billeder> fra Efesus og omegn: Beskrivelse fra lokalt rejseselskab. Engelsk

Se nogle flere Billeder fra turen tilbage til Antalya samt rejsens sidste dag i Perge.

Send mig en mail

Noter:

mit tidligere skib (partreder) blev bygget i Esbjerg 1983 og en gang i 90.erne solgt til Tyrkiet. Da vi ejede skibet, måtte det max laste til 3,52 meter dybgang. Nu efter at tyrkerne har overtaget skibet må det laste til 5,4 meter, ja jeg har endda set lasteevne 5,7 meter. Se.et billede af skibet, en frisk, position mm. Ikke underligt, at vi ikke kunne få økonomi i skidtet.